Jak opinie o MLM wpływają na jego rozwój?

Marketing wielopoziomowy znany też jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest stosunkowo nową, ale najszybciej rozwijającą się formą sprzedaży ze wszystkich. W naszym kraju system MLM jest jak dotychczas mało znany,ale na jego wprowadzenie decyduje się coraz większa ilość firm działających w największych miastach. Spomiędzy różnych sektorów marketingu marketing wielopoziomowy różni się mechanizmem promowania produktów i usług. Jego koncepcja polega na naliczaniu premii przedstawicielom handlowym, czyli osobom ponoszącym odpowiedzialność za dostarczenie produktu do ostatecznego klienta. Dystrybucja produktu toczy się jednak z wyłączeniem tradycyjnej sieci hurtowni i sprzedawców detalicznych, gdyż towar dostarczany jest klientowi bezpośrednio przez producenta lub jego przedstawiciela. Producent nie marnując funduszy na kosztowne reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, może przeznaczyć te pieniądze na wynagrodzenie dla przedstawicieli handlowych i dystrybutorów. Dzięki jasnemu mechanizmowi wynagrodzeń przedstawiciele reprezentujący firmę mają większą motywację do działania i większe obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami.

Gwałtowny wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza polecaniu sobie produktów przez coraz szerszą rzeszę zadowolonych klientów. Dzięki temu kolejni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do danej firmy i jej produktów. Zwykle przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM posiada bazę aktywnych klientów. Każdy z nich wraz ze wzrostem ilości zakupionych produktów, otrzymuje coraz większe prowizje. Wypada zwrócić uwagę, że nie ma ograniczenia co do wielkości tej prowizji. Zadowoleni klienci polecają daną markę swoim znajomym i w ten sposób jest budowana siatka klientów, którzy z biegiem czasu zostają aktywnymi przedstawicielami handlowymi firmy. Jeśli praca w MLM ma przynosić duże pieniądze to fundamentalną rzeczą jest rozwijanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do największych dochodów. Ponadto network marketing pozwala na zarabianie pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale też innym ludziom, którzy zapragną zdobyć etat przedstawiciela handlowego. W tradycyjnym handlu za sprzedaż i promocje odpowiadają punkty handlowe, sklepy bądź różni profesjonaliści od marketingu. W MLM elementy te są pominięte, dlatego liderzy, którzy stworzyli prawidłowo funkcjonującą sieć dystrybucyjną, otrzymują współmierne do wysokości zamówień wynagrodzenie. Mówiąc jaśniej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś ze zbudowanej przez niego sieci dystrybucyjnej, przynoszą mu zysk. Inkasuje on prowizję nie tylko od towarów i usług sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie. Wysokość wypracowanych zarobków jest więc nieograniczona.

Liderzy pełnią tu w praktyce bazową rolę, gdyż wielkość utworzonej przez nich sieci i poziom ich prężności przekłada się na realny poziom dochodu w firmie. Jeśli sieć zbudowana przez lidera posiada ciągłe obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Znaczy to, że za raz stworzoną strukturę otrzymuje comiesięczne wynagrodzenie wytworzone przez własną sieć. To właśnie chęć wypracowania dochodu pasywnego jest bodźcem dla wielu osób, które myślą o rozpoczęciu działalności w MLM. Na pewno chętnych byłoby dużo więcej, ale marketing sieciowy jest mało popularnym określeniem, nie wspominając już o jego założeniach. Przyczyną tej sytuacji jest brak informacji na ten temat. Niezbyt dużo mówi się o tym w mediach, nie poświęca się temu programów telewizyjnych ani audycji radiowych. W dodatku trudno jest gołym okiem zobaczyć możliwości płynące z MLM, a mylne opinie funkcjonujące w społeczeństwie na temat tej formy dystrybucji mają negatywny wpływ na jej skuteczność. Opinie o MLM są różnorodne i w dużej mierze są uzależnione od prywatnych doświadczeń konkretnych osób. Najbardziej krzywdzącą dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą przede wszystkim z niewiedzy, jest zarzut, że działają na zasadzie piramid finansowych. Działalność MLM polega przede wszystkim na przekazywaniu danego produktu od producenta do klienta. Nierzadko zdarza się , że dużo osób sprzedaje bardzo mało lub kupuje dany produkt tylko na własny użytek. Wynagrodzenia wiążą się ze sprzedażą tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to konstrukcja wzorowana na marketingu wielopoziomowym. Zysk przez nią uzyskiwany nie wypływa ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, uiszczanych przez członków przyłączających się do struktury. Zyski osiągają tu jedynie osoby znajdujące się na szczycie hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku stworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu prawdziwego produktu, który w rezultacie trafia do klienta indywidualnego.
Wokół MLM narosło mnóstwo mitów. Ludzie związani z tą branżą często opisują ją jako doskonały twór biznesu i receptę na posiadanie dużych i łatwych pieniędzy. Wizja ta często kusi ludzi mało ambitnych i biernych . Osoby takie prędko rozczarowują się i rezygnują. Wypada pamiętać, że branża MLM nie różni się pod względem nakładów pracy od żadnej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które świetnie sobie radzą i zarabiają duże pieniądze, ale są też tacy, którzy pomimo wysiłków wypracowują niewielkie zyski. Jest to zwykła działalność gospodarcza opierająca się na dobrym mechanizmie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć dużo pracy i mieć choć odrobinę szczęścia. W branży tej działa efektywnie duża ilość firm. W ofertach znajduje się wszystko począwszy od chemii gospodarczej i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na różne opinie, dla dystrybutorów jest to całkiem niezły sposób na zasilenie własnego budżetu.